Kavelnummer 1: Ferrari Dino 208 GT4 - 1978 |
Volgende |
Kavelnummer 1: Ferrari Dino 208 GT4 - 1978
VolgendeDeze veiling is gesloten u kunt niet meer bieden op de kavel
KAVEL GEGEVENS
Start Datum | 04-06-2019 10:00 |
Sluitingstijd | 18-06-2019 19:00 |
Resterende Tijd | - |
VOORLOPIGE TOEWIJZING
De GT4 was op meerdere manieren een baanbrekend model voor Ferrari: het was de eerste Ferrari-serie met de mid-motorige V8-lay-out die in de volgende decennia het grootste deel van de bedrijfsactiviteiten zou worden en de eerste Ferrari-productie met Bertone was (eerder dan Pininfarina) ontworpen carrosserie. Pininfarina was boos door de beslissing om cross-town rivaal Bertone het ontwerp te geven, gezien alles wat ze hadden gedaan voor Ferrari. De styling bestond uit hoekige lijnen die volledig verschilden van de gewelfde 2-zitsbroeder, de Dino 246, en was toen controversieel. Sommige journalisten vergeleken het met de door Bertone ontworpen Lancia Stratos en Lamborghini Urraco, ook geschreven door Marcello Gandini. Vanuit de cockpit ziet de bestuurder alleen de weg. Enzo Ferrari nam zelf een belangrijke rol in het ontwerp, zelfs met een mock-up waarbij hij in de auto kon zitten om verschillende stuur-, pedalen- en cockpitzitplaatspositionering te testen. Het chassis was een buisvormig ruimtevak gebaseerd op de Dino 246, maar werd uitgerekt voor een 2.550.20 mm (100.4 in) wielbasis om plaats te maken voor de tweede rij zitplaatsen. De vering was volledig onafhankelijk, met dubbele wishbones, stabilisatorstangen, coaxiale telescopische schokdempers en schroefveren op beide assen. Niki Lauda hielp met het opzetten van het chassis. De 3,0 L (2927 cc) V8 werd transversaal gemonteerd, integraal verbonden met de 5-traps transaxle-versnellingsbak. Het paste 205 / 70VR14 Michelin XWX toe. De motor had een blok van aluminiumlegering en koppen, 16 kleppen en dubbele bovenliggende nokkenassen aangedreven door getande riemen; het produceerde 255 pk (190 kW) in de Europese versie en 240 pk (179 kW) in de Amerikaan. Het inductiesysteem heeft vier Weber 40 DCNF carburateurs gebruikt. Geïntroduceerd op de autosalon van Genève in 1975, was de 208 GT4 een versie met lage cilinderinhoud van de V8 geproduceerd voor de Italiaanse markt, waar auto's met motoren groter dan twee liter werden onderworpen aan een verdubbelde BTW (38%). De motor was ontlucht tot (66,8x71 mm) 2,0 L (1991 cc) V8, wat resulteerde in de kleinste productie V8 in de geschiedenis voor een wegauto. De 208 GTB verving de 208 GT4 in 1980, nadat er slechts 840 auto's waren gebouwd. Het uitgangsvermogen is 170 pk (125 kW) bij 7700 tpm voor een topsnelheid van 137 mph (220 km / h). Kleinere Weber 34 DCNF carburateurs, een lagere eindaandrijvingsverhouding en skinnier-banden voltooiden de technische veranderingen voor de 208. Chrome (in plaats van zwarte) accenten buiten en het ontbreken van mistlichten waren externe visuele indicatoren van de GT4 met kleinere motor. In de 208 GT4 was een zwarte in plaats van een zilveren dashboard te zien.
Deze 208 bevindt zich in fantastische staat, zowel het lakwerk als het interieur is een streling voor het oog. Technisch staat de wagen op punt. Zo werd deze recent voorzien van een groot onderhoud inclusief distributieriem.
Schatting van de veilingmeester: €57.000,- a €60.000,- Deze beschrijving is louter informatief en niet van bindende aard, tevens onder voorbehoud van vergissing of onopgemerkte mankementen. Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.
Deze 208 bevindt zich in fantastische staat, zowel het lakwerk als het interieur is een streling voor het oog. Technisch staat de wagen op punt. Zo werd deze recent voorzien van een groot onderhoud inclusief distributieriem.
Schatting van de veilingmeester: €57.000,- a €60.000,- Deze beschrijving is louter informatief en niet van bindende aard, tevens onder voorbehoud van vergissing of onopgemerkte mankementen. Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.