Deze veiling is gesloten u kunt niet meer bieden op de kavel
KAVEL GEGEVENS
Start Datum | 10-04-2018 10:00 |
Sluitingstijd | 24-04-2018 20:34 |
Resterende Tijd | - |
VOORLOPIGE TOEWIJZING
MERK: Jaguar TYPE: XJRS CC: 6.000cc V12 KW: BRANDSTOF: Benzine VIN: SAJJSAES4BK176148 KM: 97.706 INGEBRUIKNAME: 30/10/1990
AFKOMST BOORDDOCUMENTEN.: Belgisch
Exportdoc./Importdoc/705: Nee
Inschrijvingsbewijs: (ja-nee): Ja
Keuringsbewijs (ja-nee): Ja
Gelijkvormigheidsattest (ja-nee): Nee
BESCHRIJVING: De XJ-S werd in mei 1975 aan de pers gepresenteerd en in september aan het publiek. De recent ontwikkelde V12 kon naar keuze gekoppeld worden aan een manuele of een automatische Borg Warner-versnellingsbak. De 5,3 liter aluminium V12-motor had een vermogen van 285 pk en had elektronische brandstofinspuiting. Begin 1977 werd de automaat vervangen voor de GM 400. De manuele vierversnellingsbak was op verzoek leverbaar tot 1978. De XJ-S volgde de legendarische Jaguar E-Type op en was een GT-coupé. De XJ-S kwam op een nogal ongelukkig moment. Volgend op de oliecrisis van 1973 was de markt voor een 5,3 l V12 GT krap geworden. Ook het ontwerp was niet kritiekvrij. Critici vonden de auto geen waardige opvolger voor de E-Type. Jaguar stapte af van het uitbundig gebruik van leer en auto en brak daarmee met haar traditie. De XJ-S had een betere aerodynamica dan de E-type: een Cw van 0,39 versus 0,455. De goede wegligging op hoge snelheden werd door de 'flying butresses' bevorderd. Deze waren een overblijfsel van het aanvankelijke ontwerp met middenmotor. Van het eerste model werden tussen 1975 en 1982 ruim 16.000 geproduceerd. In 1980 werden slechts 1057 exemplaren geproduceerd, wat Jaguar aanzette tot enkele belangrijke wijzigingen (onder andere een nieuw injectiesysteem en katalysatoren voor de Amerikaanse markt). In 1979 onthulde Pininfarina een sportwagen die gebaseerd was op de XJ-S, maar die kwam nooit in productie. De nieuwe XJ-S Mark II verscheen in 1981 met Jaguars nieuwe High-Efficiency engine (HE). De auto haalde een topsnelheid van 250 km/u en was daarmee de snelste automaat ter wereld. Er kwam ook een cabriolet-versie van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter. In 1985 werd hij ook beschikbaar met de V12-motor. In 1988 bracht Jaguar, ter gelegenheid van haar overwinning op de 24 uur van Le Mans, een speciale XJR-S-versie uit. Die kreeg standaard een tuningkit en licht verbeterde prestaties. Op een bepaald ogenblik wilde het merk ook een luxueuze Daimler-versie lanceren maar dat is er nooit van gekomen. Deze XJR-S is tot op vandaag in het bezit van de eerste eigenaar! De XJR-S komt met een hele map documentatie, gaande over verschillende facturen (ook de originele Belgische aankoopfactuur) tot reportages uit autotijdschriften van toen. Tevens zijn alle handleidingen en mapjes aanwezig in de originele lederen mapjes, in identiek leder van de wagen! De XJRS ziet er goed uit met normale gebruikssporen. Het interieur is gaaf en lijkt origineel. De auto heeft enige tijd stilgestaan. De motor draait goed. De wagen heeft een 40km afgelegd om tot bij ons te geraken maar op het einde van de rit is er een lek ontstaan in het remcircuit, hierdoor valt de remdruk weg. Dit is een zéér exclusief aanbod die mits de juiste minimale investering een gegarandeerde waardetoename verzekert. Je vindt namelijk zéér weinig originele XJR-S'en!
Schatting van de veilingmeester: € 20.000,- a €24.000,-
Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.
AFKOMST BOORDDOCUMENTEN.: Belgisch
Exportdoc./Importdoc/705: Nee
Inschrijvingsbewijs: (ja-nee): Ja
Keuringsbewijs (ja-nee): Ja
Gelijkvormigheidsattest (ja-nee): Nee
BESCHRIJVING: De XJ-S werd in mei 1975 aan de pers gepresenteerd en in september aan het publiek. De recent ontwikkelde V12 kon naar keuze gekoppeld worden aan een manuele of een automatische Borg Warner-versnellingsbak. De 5,3 liter aluminium V12-motor had een vermogen van 285 pk en had elektronische brandstofinspuiting. Begin 1977 werd de automaat vervangen voor de GM 400. De manuele vierversnellingsbak was op verzoek leverbaar tot 1978. De XJ-S volgde de legendarische Jaguar E-Type op en was een GT-coupé. De XJ-S kwam op een nogal ongelukkig moment. Volgend op de oliecrisis van 1973 was de markt voor een 5,3 l V12 GT krap geworden. Ook het ontwerp was niet kritiekvrij. Critici vonden de auto geen waardige opvolger voor de E-Type. Jaguar stapte af van het uitbundig gebruik van leer en auto en brak daarmee met haar traditie. De XJ-S had een betere aerodynamica dan de E-type: een Cw van 0,39 versus 0,455. De goede wegligging op hoge snelheden werd door de 'flying butresses' bevorderd. Deze waren een overblijfsel van het aanvankelijke ontwerp met middenmotor. Van het eerste model werden tussen 1975 en 1982 ruim 16.000 geproduceerd. In 1980 werden slechts 1057 exemplaren geproduceerd, wat Jaguar aanzette tot enkele belangrijke wijzigingen (onder andere een nieuw injectiesysteem en katalysatoren voor de Amerikaanse markt). In 1979 onthulde Pininfarina een sportwagen die gebaseerd was op de XJ-S, maar die kwam nooit in productie. De nieuwe XJ-S Mark II verscheen in 1981 met Jaguars nieuwe High-Efficiency engine (HE). De auto haalde een topsnelheid van 250 km/u en was daarmee de snelste automaat ter wereld. Er kwam ook een cabriolet-versie van de XJ-S met een nieuwe 3,6 l 6-in-lijnmotor. Die XJ-SC was een strikte tweezitter. In 1985 werd hij ook beschikbaar met de V12-motor. In 1988 bracht Jaguar, ter gelegenheid van haar overwinning op de 24 uur van Le Mans, een speciale XJR-S-versie uit. Die kreeg standaard een tuningkit en licht verbeterde prestaties. Op een bepaald ogenblik wilde het merk ook een luxueuze Daimler-versie lanceren maar dat is er nooit van gekomen. Deze XJR-S is tot op vandaag in het bezit van de eerste eigenaar! De XJR-S komt met een hele map documentatie, gaande over verschillende facturen (ook de originele Belgische aankoopfactuur) tot reportages uit autotijdschriften van toen. Tevens zijn alle handleidingen en mapjes aanwezig in de originele lederen mapjes, in identiek leder van de wagen! De XJRS ziet er goed uit met normale gebruikssporen. Het interieur is gaaf en lijkt origineel. De auto heeft enige tijd stilgestaan. De motor draait goed. De wagen heeft een 40km afgelegd om tot bij ons te geraken maar op het einde van de rit is er een lek ontstaan in het remcircuit, hierdoor valt de remdruk weg. Dit is een zéér exclusief aanbod die mits de juiste minimale investering een gegarandeerde waardetoename verzekert. Je vindt namelijk zéér weinig originele XJR-S'en!
Schatting van de veilingmeester: € 20.000,- a €24.000,-
Maak gebruik van onze nocturne en kijkdag om jezelf te voorzien van je eigen oordeel en kom je overtuigen van dit kavel.