Cette enchère est fermée, vous ne pouvez plus faire d'offre sur le lot
Données du lot
Date de départ | 12-10-2021 10:00 |
Heure de fermeture | 26-10-2021 21:27 |
Temps restant | - |
SOUS ADJUDICATION PROVISOIRE
Olie op unaliet paneel
Gesigneerd
Origineel werk
1947
38* 11 cm
Ingekaderd
Het werk is deel van zijn Franciscaanse periode, waar hij tussen 1935 en 1936 aan werkte. In de jaren '40 werkte hij 'in stilte voort'. U vindt meer informatie over deze periode in de OKV over het feliXart museum.
Felix De Boeck (1898-1995) kwam uit een boerengezin, maar vertoonde een enorme intelligentie. Autodidact die wel tekenlessen volgde bij Pol Craps, die hem vervolgens aanmoedigde om verder te gaan met het schilderen. Felix De Boeck wilde echter leven om te schilderen, en niet schilderen om te leven. Hij wilde met andere woorden zijn kunst niet ondergeschikt maken aan het kostwinnen. Om die reden ging hij op het erf werken van zijn ouders. Zes dagen op zeven werkte hij op het veld en maakte hij voorstudies, om dan de zondag te spenderen in zijn atelier. In de jaren 1920 behoorde De Boeck tot één van de eerste modernistische kunstenaars in België. In tegenstelling tot andere abstracte schilders, focuste De Boeck zich in zijn werk vooral op de natuur. Zelf zei De Boeck over zijn werk: "Mijn schilderijen zijn mijn dagboek en aan de kleur van wat er op de ezel staat, herken je direct in welke gemoedstoestand ik ben."
Gesigneerd
Origineel werk
1947
38* 11 cm
Ingekaderd
Het werk is deel van zijn Franciscaanse periode, waar hij tussen 1935 en 1936 aan werkte. In de jaren '40 werkte hij 'in stilte voort'. U vindt meer informatie over deze periode in de OKV over het feliXart museum.
Felix De Boeck (1898-1995) kwam uit een boerengezin, maar vertoonde een enorme intelligentie. Autodidact die wel tekenlessen volgde bij Pol Craps, die hem vervolgens aanmoedigde om verder te gaan met het schilderen. Felix De Boeck wilde echter leven om te schilderen, en niet schilderen om te leven. Hij wilde met andere woorden zijn kunst niet ondergeschikt maken aan het kostwinnen. Om die reden ging hij op het erf werken van zijn ouders. Zes dagen op zeven werkte hij op het veld en maakte hij voorstudies, om dan de zondag te spenderen in zijn atelier. In de jaren 1920 behoorde De Boeck tot één van de eerste modernistische kunstenaars in België. In tegenstelling tot andere abstracte schilders, focuste De Boeck zich in zijn werk vooral op de natuur. Zelf zei De Boeck over zijn werk: "Mijn schilderijen zijn mijn dagboek en aan de kleur van wat er op de ezel staat, herken je direct in welke gemoedstoestand ik ben."