Kavelnummer 13: Mercedes-Benz 450SLC Coupé, 1973 |
Vorige |
Kavelnummer 13: Mercedes-Benz 450SLC Coupé, 1973
VorigeDeze veiling is gesloten u kunt niet meer bieden op de kavel
KAVEL GEGEVENS
Start Datum | 26-03-2024 10:00 |
Sluitingstijd | 16-04-2024 21:00 |
Resterende Tijd | - |
“Presenteert heel goed. Met verse service’’
Deze relatief zeldzame 450 SLC coupé werd in 2000 vanuit de VS naar Libanon geïmporteerd. Het betreft een model met Amerikaanse specificaties; De huidige eigenaar heeft echter bumpers in Europese stijl gemonteerd, waardoor de auto een veel netter en eleganter uiterlijk krijgt. Onze verkoper bezat de auto vanaf 2019 in Libanon voordat hij hem in 2020 in Groot-Brittannië importeerde en registreerde.
Voertuigverhaal
De Mercedes SLC (‘C’ voor ‘coupé’) werd in 1971 gelanceerd en werd aanvankelijk aangeboden met een relatief kleine motor van 3,5 liter. De behoefte aan een variant met hogere prestaties werd vrij snel duidelijk, en een jaar later kwam de 450. Met een 4520cc V8-motor onder de motorkap, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met drie versnellingen, had de SLC eindelijk de prestaties die bij zijn uiterlijk pasten. Het koperspubliek was het daar duidelijk mee eens, want de 450SLC verkocht ruim twee tegen één beter dan de 350SLC. De legendarische autoschrijver LJK Setright beoordeelde de Mercedes 450SLC zeer hoog, veel hoger dan de cabriolet 450SL waarop hij was gebaseerd, waardoor hij ongewoon uitbundig werd: “De SLC was zeker nooit bedoeld als sportwagen. Het is zo elegant, zo prachtig uitgebalanceerd in lijn en vorm, zo voortreffelijk vormgegeven dat het er vanuit elk gezichtspunt mooi uitziet, dat het blootstellen aan de grove vernederingen van welk soort nummer dan ook puur vandalisme zou zijn. En toch smeekt de auto om sportief gereden te worden, vraagt hij positief om de snelle bocht, het fijne evenwicht tussen voet en hand, centripetale en centrifugale acceleraties. Het is zonder twijfel de beste Mercedes-Benz die ooit voor de gewone verkoop is gebouwd.” We zijn het met LJKS eens; Met slechts 215 pk is de 450SLC meer geschikt voor toertochten over lange afstanden dan voor gebruik op een perfect circuit, maar hij is nog steeds, zelfs vandaag de dag, een snelle, betrouwbare en zuinige auto om grote afstanden in alle comfort af te leggen.
Voertuigoverzicht
Is een linksgestuurde Mercedes-Benz 450SLC die in Duitsland werd gebouwd en onmiddellijk werd geëxporteerd naar de Verenigde Staten, waar hij bijna drie decennia woonde voordat hij in 2000 naar Libanon verhuisde. De verkoper kocht hem daar in 2019 en importeerde naar Groot-Brittannië in 2020. Sindsdien heeft hij bumpers in Europese stijl gemonteerd ter vervanging van de lelijke Federal-Sec-items waarmee hij in de Verenigde Staten was uitgerust, en heeft hij hem met nieuwe verf behandeld, dus hij ziet er inderdaad heel goed uit. Hij beschikt, net als zovelen van ons, over een iets grotere collectie klassieke auto's dan hij van plan was, dus hij gaat aan de slag om deze te rationaliseren. We verkopen ook zijn Mercedes-Benz 'Adenauer', dus als je zin hebt om je eigen M-B-collectie te starten, lees dan verder...
Buitenkant
De opnieuw gespoten carrosserie ziet er geweldig uit, nietwaar? Helder en levendig, het werd duidelijk aangebracht door iemand die wist wat hij deed, maar het canvas waarop het werd aangebracht is even indrukwekkend. Met strakke en consistente shutlines komt de legendarische M-B-bouwkwaliteit tot uiting, zelfs na al die jaren. Zoals je zou verwachten na een hoogwaardige overspuitbeurt die sindsdien weinig nut heeft gehad, zijn er geen deuken, deuken of andere beschadigingen die de afwerking kunnen verpesten. De 450SLC was niet afgewerkt met veel chroom, maar wat er wel is, is recht en vrij van roest en putjes. Het schuifdak past goed in de opening en sluit goed af, en er zijn twee goede mistlampen en een set nieuwe kentekenplaten. De originele 14-inch lichtmetalen velgen zijn ook in prima staat. Glanzend en smetteloos, ze zijn uitgerust met een bijpassende set Bridgestone Turanza GR-80 banden. We zullen het nooit beu worden om u te vertellen dat de ervaring leert dat bijpassende banden van hoge kwaliteit een onfeilbaar teken zijn van een zorgzame en mechanisch sympathieke eigenaar die bereid is het juiste bedrag uit te geven aan het juiste onderhoud van zijn auto. Hun aanwezigheid sluit uiteraard de noodzaak van een grondige inspectie niet uit – iets wat de verkoper trouwens op prijs zou stellen – maar het geeft je misschien wel een korte weg naar hun houding ten opzichte van onderhoud. Wat het werk betreft: de rubberen bekleding op de bumpers is geschaafd en wankel, er zit een blaasje in de verf op het schuifdak, een deel van de afdichtingsrubbers is vergaan, er zit een klein chipje aan de bovenkant van het raamglas van het bestuurdersportier, sommige Het glas van de andere kant is bekrast, de lens van de buitenzijde van de achterlamp is geschaafd en er zitten wat oneffenheden in de lakafwerking op de voorspatbord aan de zijkant, de motorkap en onder de achterruit.
Interieur
Het zwarte interieur is over het algemeen erg goed, waarbij de stoelen een echt hoogtepunt zijn. Ze zijn nog steeds mooi gepresenteerd, maar hebben de meegevende veerkracht behouden die uniek is voor Mercedes-Benz-auto's uit die periode. De bijpassende deurkaarten zijn ook uitstekend, net als de sierlijsten achteraan en de centrale armsteun vooraan. De achterstoelen zijn zelfs nog beter, omdat ze vrijwel ongemarkeerd zijn. En er is nog meer goed nieuws in de vorm van een Becker Europa-radio in het midden van het dashboard. Als je de krik en het volwaardige lichtmetalen reservewiel uit de kofferbak haalt, zie je daaronder niets anders dan massief metaal, wat goed is om te zien. Wat de gebreken betreft: een deel van het houtfineer is gebarsten en de lak is beschadigd, de bovenkant van het dashboard is gebarsten, de
Deze relatief zeldzame 450 SLC coupé werd in 2000 vanuit de VS naar Libanon geïmporteerd. Het betreft een model met Amerikaanse specificaties; De huidige eigenaar heeft echter bumpers in Europese stijl gemonteerd, waardoor de auto een veel netter en eleganter uiterlijk krijgt. Onze verkoper bezat de auto vanaf 2019 in Libanon voordat hij hem in 2020 in Groot-Brittannië importeerde en registreerde.
Voertuigverhaal
De Mercedes SLC (‘C’ voor ‘coupé’) werd in 1971 gelanceerd en werd aanvankelijk aangeboden met een relatief kleine motor van 3,5 liter. De behoefte aan een variant met hogere prestaties werd vrij snel duidelijk, en een jaar later kwam de 450. Met een 4520cc V8-motor onder de motorkap, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met drie versnellingen, had de SLC eindelijk de prestaties die bij zijn uiterlijk pasten. Het koperspubliek was het daar duidelijk mee eens, want de 450SLC verkocht ruim twee tegen één beter dan de 350SLC. De legendarische autoschrijver LJK Setright beoordeelde de Mercedes 450SLC zeer hoog, veel hoger dan de cabriolet 450SL waarop hij was gebaseerd, waardoor hij ongewoon uitbundig werd: “De SLC was zeker nooit bedoeld als sportwagen. Het is zo elegant, zo prachtig uitgebalanceerd in lijn en vorm, zo voortreffelijk vormgegeven dat het er vanuit elk gezichtspunt mooi uitziet, dat het blootstellen aan de grove vernederingen van welk soort nummer dan ook puur vandalisme zou zijn. En toch smeekt de auto om sportief gereden te worden, vraagt hij positief om de snelle bocht, het fijne evenwicht tussen voet en hand, centripetale en centrifugale acceleraties. Het is zonder twijfel de beste Mercedes-Benz die ooit voor de gewone verkoop is gebouwd.” We zijn het met LJKS eens; Met slechts 215 pk is de 450SLC meer geschikt voor toertochten over lange afstanden dan voor gebruik op een perfect circuit, maar hij is nog steeds, zelfs vandaag de dag, een snelle, betrouwbare en zuinige auto om grote afstanden in alle comfort af te leggen.
Voertuigoverzicht
Is een linksgestuurde Mercedes-Benz 450SLC die in Duitsland werd gebouwd en onmiddellijk werd geëxporteerd naar de Verenigde Staten, waar hij bijna drie decennia woonde voordat hij in 2000 naar Libanon verhuisde. De verkoper kocht hem daar in 2019 en importeerde naar Groot-Brittannië in 2020. Sindsdien heeft hij bumpers in Europese stijl gemonteerd ter vervanging van de lelijke Federal-Sec-items waarmee hij in de Verenigde Staten was uitgerust, en heeft hij hem met nieuwe verf behandeld, dus hij ziet er inderdaad heel goed uit. Hij beschikt, net als zovelen van ons, over een iets grotere collectie klassieke auto's dan hij van plan was, dus hij gaat aan de slag om deze te rationaliseren. We verkopen ook zijn Mercedes-Benz 'Adenauer', dus als je zin hebt om je eigen M-B-collectie te starten, lees dan verder...
Buitenkant
De opnieuw gespoten carrosserie ziet er geweldig uit, nietwaar? Helder en levendig, het werd duidelijk aangebracht door iemand die wist wat hij deed, maar het canvas waarop het werd aangebracht is even indrukwekkend. Met strakke en consistente shutlines komt de legendarische M-B-bouwkwaliteit tot uiting, zelfs na al die jaren. Zoals je zou verwachten na een hoogwaardige overspuitbeurt die sindsdien weinig nut heeft gehad, zijn er geen deuken, deuken of andere beschadigingen die de afwerking kunnen verpesten. De 450SLC was niet afgewerkt met veel chroom, maar wat er wel is, is recht en vrij van roest en putjes. Het schuifdak past goed in de opening en sluit goed af, en er zijn twee goede mistlampen en een set nieuwe kentekenplaten. De originele 14-inch lichtmetalen velgen zijn ook in prima staat. Glanzend en smetteloos, ze zijn uitgerust met een bijpassende set Bridgestone Turanza GR-80 banden. We zullen het nooit beu worden om u te vertellen dat de ervaring leert dat bijpassende banden van hoge kwaliteit een onfeilbaar teken zijn van een zorgzame en mechanisch sympathieke eigenaar die bereid is het juiste bedrag uit te geven aan het juiste onderhoud van zijn auto. Hun aanwezigheid sluit uiteraard de noodzaak van een grondige inspectie niet uit – iets wat de verkoper trouwens op prijs zou stellen – maar het geeft je misschien wel een korte weg naar hun houding ten opzichte van onderhoud. Wat het werk betreft: de rubberen bekleding op de bumpers is geschaafd en wankel, er zit een blaasje in de verf op het schuifdak, een deel van de afdichtingsrubbers is vergaan, er zit een klein chipje aan de bovenkant van het raamglas van het bestuurdersportier, sommige Het glas van de andere kant is bekrast, de lens van de buitenzijde van de achterlamp is geschaafd en er zitten wat oneffenheden in de lakafwerking op de voorspatbord aan de zijkant, de motorkap en onder de achterruit.
Interieur
Het zwarte interieur is over het algemeen erg goed, waarbij de stoelen een echt hoogtepunt zijn. Ze zijn nog steeds mooi gepresenteerd, maar hebben de meegevende veerkracht behouden die uniek is voor Mercedes-Benz-auto's uit die periode. De bijpassende deurkaarten zijn ook uitstekend, net als de sierlijsten achteraan en de centrale armsteun vooraan. De achterstoelen zijn zelfs nog beter, omdat ze vrijwel ongemarkeerd zijn. En er is nog meer goed nieuws in de vorm van een Becker Europa-radio in het midden van het dashboard. Als je de krik en het volwaardige lichtmetalen reservewiel uit de kofferbak haalt, zie je daaronder niets anders dan massief metaal, wat goed is om te zien. Wat de gebreken betreft: een deel van het houtfineer is gebarsten en de lak is beschadigd, de bovenkant van het dashboard is gebarsten, de